27feb
4 natuurlijke middeltjes om je spijsvertering tot rust te brengen

Op reis gaan betekent voor de meesten ook: proeven van de lokale keuken. Heerlijk voor de doorgewinterde foodie die een dosis spicy food wel kan verdragen, iets lastiger voor wie kampt met maag- of darmproblemen en dus goed moet oppassen met ‘vreemd’ eten. Heb je regelmatig last van een moeizame spijsvertering – zowel thuis als op reis? Deze natuurlijke middeltjes kunnen je klachten verlichten en de spijsvertering tot rust brengen.

spijsvertering tot rust brengen

1.      Goed kauwen

De spijsvertering begint al in je mond. Hoe beter je kauwt op je eten, hoe beter het door maag en darmen verteerd wordt. Minstens dertig keer kauwen voor je slikt, is aangeraden. Bijkomend voordeel: door goed te kauwen, eet je trager en voel je sneller wanneer je verzadigd bent. Zo voorkom je dat je te veel eet.

2.      Gemberthee om de spijsvertering tot rust te brengen

spijsvertering tot rust brengenGember is goed voor je immuunsysteem en het werkt ontstekingsremmend. Niet voor niets zweren ze in het Oosten bij gember als middel tegen allerlei kwaaltjes – ook maagklachten. Een kop gemberthee drinken na het diner en voor het slapengaan brengt je spijsvertering tot rust.

Tip: meng verse gember met heet water, sinaasappel- of citroensap en een theelepeltje honing. En geniet.

3.      Pepermuntolie tegen maag- en darmklachten

spijsvertering tot rust brengenDe basis voor een vlotte spijsvertering is uiteraard gezonde voeding. Maar dat kun je aanvullen met heilzame supplementen, zoals pepermuntolie. Het helpt om spasmen in maag en darm te verlichten en het is verkrijgbaar in capsules.

4.      Gevarieerd eten

Gebruik je vakantie niet als excuus om ‘ervan te profiteren’ en je twee weken lang te goed te doen aan vet en suikerrijk voedsel. Ga bewust op zoek naar lichte alternatieven voor de zware hotelmaaltijden en breng zo evenwicht in je vakantiedieet. Eet voldoende groenten en fruit, kies voor gezonde vetten (vis, noten, avocado, …) en drink water. Zware maaltijden belasten je maag en darmen en verstoren je nachtrust.

Tip: je kunt je spijsvertering ook tot rust brengen door (niet al te intensief) te bewegen. ’s Ochtends en ’s avonds wat yoga- en ademhalingsoefeningen doen hoeft niet veel tijd te vragen en het levert je ook nog eens een rustige geest op.

Toch ziek of onwel geworden tijdens je vakantie? Dankzij de juiste reisverzekering wordt alles voor je geregeld!

0

Click here to submit your review.