21sept
Gezond eten onderweg: 7 tips om de balans te bewaren

Nu de voedingsdriehoek op z’n kop staat, lijkt het niet meer zo eenvoudig om gezond te eten. Zeker als je onderweg bent, is evenwichtig snacken geen evidentie. Want wat kun je wél nog eten en drinken als koekjes, boterhammen met salami en frisdrank op de zwarte lijst prijken?gezond eten

Reizen: een aanslag op je gezondheid?

Elke reiziger kent het probleem: na enkele uurtjes onderweg begint de honger te knagen en moet je het zien te rooien met wat je vindt in het stationsbuffet of de shop van een tankstation. Wie het vliegtuig neemt, is meestal niet beter af en eens ter plekke op je bestemming hop je waarschijnlijk van restaurant naar restaurant. Slecht nieuws voor je lijn én je gezondheid. Je zou de eerste niet zijn die met enkele kilootjes extra als reissouvenir naar huis terugkeert. Geen zin in? Houd dan rekening met enkele eenvoudige richtlijnen en beperk de schade.

Gezond eten op reis, het kán!

gezond etenWil jij ook tijdens je reizen het principe van ‘clean eating’ huldigen? Dan moet je daar rekening mee houden vanaf het moment dat je je koffers pakt, totdat je weer in je eigen huis (en keuken) aankomt:

  • Neem gezonde snacks mee voor onderweg. Geen boterkoeken en chocoladerepen dus, maar fruit en noten.
  • Eet om de twee à drie uur, al is het maar iets kleins. Dat is beter dan je honger ‘op te sparen’ om je dan op het buffet te storten.
  • Aangekomen in een nieuwe stad met een knorrende maag? Stap dan niet de eerste de beste snackbar binnen, maar loop even rond om een gezonder alternatief te vinden.
  • Informeer je over de eetgewoontes in je land van bestemming. Exotisch eten is niet altijd het meest gezonde. Het kan dan ook een goed idee zijn om zelf te koken met verse ingrediënten of voedingswaren die je hebt meegenomen.
  • Eet je toch elke avond op hotel? Monster dan het aanbod en pik er de gezondste dingen uit. Verse groenten en fruit zijn aanraders, T-bone-steaks en desserten vol suiker mag je gerust laten liggen.
  • Heb je dorst? Drink dan water en vermijd frisdranken en alcohol.
  • Om niet te verdikken, is het ook cruciaal om voldoende te slapen. Zeker als je naar een bestemming met een groot tijdsverschil reist, moet je hier rekening mee houden.

0

Click here to submit your review.